Dmytro Hubenko ([info]dmytro) wrote,
@ 2008-01-17 17:11:00
Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend  Next Entry
Коли дерева були великими...
Колись дерева були великими, а Київ - маленьким. На вулицях зовсім не було заторів, у громадському транспорті - такої давки, як сьогодні. І хоч це лише дитячі спогади, я дуже сумую за тими часами... Я чудово розумію, що нічого вже не змінити і часу назад не повернути, але все одно час від часу заходжу на веб-сайт Стефана Машкевича, присвячений пам'яті київських трамваїв (http://www.mashke.org/kievtram/).

Позавчора на ньому з'явилася фотогалерея, присвячена трамвайному 1985 року. На екранах телевізорів тоді з'явився Горбачов, який щойно став генсеком ЦК КПРС, ну а я... Я просто відзначив свій перший 5-річний "мініювілей" :) Сподіваюся, що Стефан Машкевич не буде проти, якщо я позичу тут кілька ностальгійних фото з його сайту. Я впевнений, що небагато хто з моїх друзів пам'ятає чи знає, що колись біля червоного корпусу університету була кінцева зупинка 8-го трамвайного маршруту, який бігав вулицею Льва Толстого на Солом'янку:



На цьому маршруті тоді ще ходили трамваї КТВ-55-2. Зліва - університетський Ботсад:


А на цьому фото зверніть увагу на число авто на площі Перемоги. Їх просто немає!


Тут, на вулиці Воровського, вже бачимо "потужний трафік" - цілих сім легкових авто!


На вулиці Саксаганського звичайна тоді картина: трамваїв більше ніж легковиків.

Сьогодні трамваїв тут - як і на Льва Толстого та Воровського - вже немає. За останні роки знищено понад десяток трамвайних маршрутів - переважно у центрі міста, там, де вони пропрацювали десятки років. Скоріш за все, незабаром зникнуть колії на Набережному шосе. Деякі чиновники прагнуть вигнати трамвай також і з вулиці Фрунзе, що потягне за собою закритя оболонських та пуща-водицьких маршрутів. І, схоже, міська влада не розуміє, що знищує не просто трамвай - знищує душу Києва.

Усі фото Гордона Стюарта (07.10.1985).



(42 comments) - (Post a new comment)


[info]othersideofwind
2008-01-17 04:33 pm UTC (link)
ой, яка носталжі.......

(Reply to this) (Thread)


[info]dmytro
2008-01-17 04:47 pm UTC (link)
з дитинства страшенно люблю трамваї!!! пригадую, кожна поїздка для мене була як свято :) тим більше, що їздив трамваєм я, на жаль, не дуже часто (і переважно нашими оболонськими маршрутами - 4 та 16).

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]othersideofwind
2008-01-17 04:53 pm UTC (link)
я добре пам'ятаю поїздки по воровського і по фрунзе:)
особливо "безкінечний" фрунзівський маршрут
шкода, що їх прибирають, бо найбільш екологічний транспорт, та й на рівні метро міг би бути найнадійнішим і незалежним від пробок при розумному плануванні...

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]dmytro
2008-01-17 04:56 pm UTC (link)
мабуть, 12 чи 19 маршрут? :))
а знищення київських трамваїв - це просто злочин, як на мене...

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]othersideofwind
2008-01-17 04:58 pm UTC (link)
номери не пам'ятаю, на жаль:(

а ще мені у Хельсінкі подобалося як приємно шурхотять трамваї під вікнами
саме шурхотять, а не громихають, як у нас:)))

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]dmytro
2008-01-17 05:05 pm UTC (link)
якби міська влада була зацікавлена у розвитку цього виду транспорту, то у нас трамваї теж шурхотіли б... і тоді б не було скарг, через які начебто знімають маршрути.

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]othersideofwind
2008-01-17 05:12 pm UTC (link)
згодна, але (ну, ти розумієш...) "замість них можна зробити аж дві автосмуги, щоб вирішити (тіпа) проблему пробок"
:((((

(Reply to this) (Parent)


[info]dali_bude
2008-01-17 04:36 pm UTC (link)
в мене такі самі думки, коли я дивлюся давніші фото Львова. Наскільки вільніше і затишніше.

(Reply to this) (Thread)


[info]dmytro
2008-01-17 04:57 pm UTC (link)
так, затори на центральних вуличках Львова - просто жахливе видовище...

(Reply to this) (Parent)


[info]ar_asti
2008-01-17 04:41 pm UTC (link)
о, давай мериться трамвайчиками! :)

это когда-то (Рига):



это чуть позже:



это наш первый (1881 год) (отреставрированный) трамвай недавно:





это сравнительная фотография - самый старый и самая новая модель.



а в Даугавпилсе - советские трамваи - синие! :)

(Reply to this) (Thread)


[info]ar_asti
2008-01-17 04:42 pm UTC (link)
п.с. авторов фотографий не знаю, эти из архива Rīgas satiksme, показаны тебе втихаря :)

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]dmytro
2008-01-17 04:55 pm UTC (link)
дякую!!! дуже класні фотки!
до речі, а як у Ризі з трамваями? маршрути знищують, як у нас, чи навпаки, будують нові колії?

а це - один з перших київських трамваїв, Пульман, причому ще на заводі у Нюрнберзі, перед відправкою до Києва!:)))

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]ar_asti
2008-01-18 03:27 pm UTC (link)
новых рельс никто не прокладывает, но все бытующие трамвайные линии пытаются сохранить. теоритически у нас их 11, а на деле - 10. Одинадцатый, точнее самый первый, это тот самый маленький и старенький, везет людей в зоопарк :) этим летом даже с оркестром на "борту".

да, я ошиблась. наш первый трамвай (подгоняемый лошадями:) - 1891, а электрический - 1901;

красивый тот, что у тебя на фотографии, даже не знаю были ли у нас такие. Вам маленькие не подходят, вас всё-таки всегда было много :)

(Reply to this) (Parent)


[info]ar_asti
2008-01-18 03:31 pm UTC (link)
кстати, у нас, по-моему, никогда не было трамваев с "треугольничком" сверху, всегда - классические штанги, как на твоей фотографии Пульмана.

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]dmytro
2008-01-18 03:58 pm UTC (link)
а в нас, скільки пам*ятаю, трикутничком... хоча раніше, звісно, всі зі штангою ходили :)

у Києві зараз діють близько 20 маршрутів, але нумерація закінчується на 35-ому. тобто, виходить, півтора десятки маршрутів вже мертві... трамвайна мережа у вигляді 20 століття фактично збереглася лише на Лівому (неісторичному) березі, в історичному ж центрі більшість крлій вже познімали :(

(Reply to this) (Parent)


[info]anyone_fun
2008-01-18 02:50 pm UTC (link)
это к надписи на третей* фотографии? ;)

Edited at 2008-01-18 02:53 pm UTC

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]ar_asti
2008-01-18 03:06 pm UTC (link)
а я и не заметила вначале :)

(Reply to this) (Parent)


[info]boga4
2008-01-17 05:15 pm UTC (link)
ех, пам"ятаю, як на 27-му трамваї можна було до Льлькового театру, який тоді на Шота Руставелі знаходився...

(Reply to this) (Thread)


[info]dmytro
2008-01-17 05:17 pm UTC (link)
еге ж, на Шота Руставелі тоді багато трамваїв ходило...

(Reply to this) (Parent)


[info]cytrusova
2008-01-17 05:33 pm UTC (link)
оххх дмитре ю ар май севіор ггг :)

я відколи в києві, намагалася зрозуміти походження глюку-спогаду про трамваї на льва толстого!!! а там же й сліду не залишилося. і ніхто напевне не міг відповісти, чи не наснилися мені трамвайні рейки на тій вулиці.

УРА Я НЕ САМАШЕЧА!

(Reply to this) (Thread)


[info]andriyko
2008-01-17 07:19 pm UTC (link)
Отнюдь, голубушка ) ЗНДъ!

Помните, внизу, на повороте сразу за университетским ботсадом есть в здании такая большущая подворотня-арка? Вот я помню точно, что однажды трамвай сошел с рельс и въехал прямо в нее. Вроде бы жертв не было, так, вагоновожатому лицо и руки осколками порезало. Но примерно тога маршрут решили закрыть. А потом еще долго-долго (как минимум до начала 90-х) на углу Саксаганского и Толстого в сторону "наверх" смотрели отрезки рельс метра по два-два с половиной длиной. Вы их могли застать, так что у вас может быть даже обоснование.

(Reply to this) (Parent)


[info]dmytro
2008-01-18 10:32 am UTC (link)
угу)

ех, Ци, скільки таких трамваїв лишилося тільки у спогадах...

(Reply to this) (Parent)


[info]andriyko
2008-01-17 07:15 pm UTC (link)
У меня мама и тетка в университете работали, так что я частенько на этом трамвае или сам, или с ними катался. Доезжал на единице до угла с Толстого, а там уже на восьмерке. Правда, мне кажется, что в последние годы восьмерка уже не ходила на Соломенку, а только вверх-вниз по Толстого. Я еще помню, как в желтом вагоне с двумя "мордами", вагоновожатый переходил по салону назад и давал звонок. Остановка была напротив гастронома, в котором теперь очередной "Кофе-Хауз".

(Reply to this) (Thread)


[info]dmytro
2008-01-18 10:35 am UTC (link)
До речі, Машкевич на своєму сайті пише, що цей маршрут зняли передусім через те, що "тягни-штовхай" КТВ-55-2 просто зняли з виробництва, а нові трамваї потребували розворотного кола...

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]andriyko
2008-01-18 03:55 pm UTC (link)
Мені здавалося, що остаточним пунктом стала та аварія, про яку написав нижче Цитрусовій. Але поворотне коло - то точно. І цікаво.

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]varto_ua
2008-01-18 06:39 pm UTC (link)
взагалі то причиною стала Рада економічної взаємодопомоги, згідно з якою ми мали закуповувати "шкоди". "Шкоди" на відміну від КТВ не мали двох кабін (спереду і ззаду) і у зв"язку з нестачею місця для побудови розворотного кола маршрут довелося зняти. Трамвай перейменували на "5" і пустили замість Універу до Палацу Спорту. Зараз цим маршрутом ходить тролейбус №3. А трамвай №5 ходить по Набережній - до мосту Патона. Його теж хочуть зняти.

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]dmytro
2008-01-21 11:24 am UTC (link)
І набудувати на схилах Дніпра всякої фігні :((

(Reply to this) (Parent)


[info]ambrelka
2008-01-17 08:08 pm UTC (link)
ох клас!!! натрапила на шанувальникыв трамваїв. колишні київські трамвайчики дуже на сучасні львівські схожі, тільки вони у нас тепер розмальовані :) а ще у львові трамвай колись ледь не до самого високого замку ходив, була, правда, лише одна колія і один вагончик. і коли він доїжджав до кінця, рожки просто перекидалися на інший бік, і водій (чи як там його) переходив з початку вагону у кінець. на жаль, я недостатньо стара, щоб це пам'ятати.
а взагалі б треба зібратись на пиві і поностальгувати про трамвайчики

(Reply to this) (Thread)


[info]dmytro
2008-01-18 10:28 am UTC (link)
точно! :)
до речі, у Львові трамвайна колія трохи вужча, ніж у Києві, правда?

(Reply to this) (Parent)


[info]ledilid
2008-01-17 09:18 pm UTC (link)
Ностальжесть))

короче, щоб не було заторів - усім на трамваї пересідати!)))

(Reply to this) (Thread)


[info]dmytro
2008-01-18 10:20 am UTC (link)
на жаль, трамваї нас уже не врятують... у Києві банально як мінімум на мільйон людей більше, ніж у 1985-ому...

(Reply to this) (Parent)


[info]oldo
2008-01-18 02:43 pm UTC (link)
о, файно
дякую

я цими трамваями ще до школи їздив

(Reply to this) (Thread)


[info]dmytro
2008-01-18 03:52 pm UTC (link)
яким маршрутом?)

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]oldo
2008-01-18 04:00 pm UTC (link)
10 =)

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]dmytro
2008-01-18 04:03 pm UTC (link)
о! це ж той, що на Московську площу ходив! Його, здається, ще в 90-х зняли...

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]oldo
2008-01-18 04:06 pm UTC (link)
ага, давно зняли
але на московську я на ньому не їздив, хехе

(Reply to this) (Parent)

В колекцію
[info]obozhnuukavuny
2008-01-19 05:50 pm UTC (link)
Трамвай на Лук*янівській лінії, дореволюційна поштівка.

(Reply to this) (Thread)

Re: В колекцію
[info]mult_isidzukuri
2008-01-19 07:25 pm UTC (link)
а как это место называется сейчас?

(Reply to this) (Parent)(Thread)

Re: В колекцію
[info]obozhnuukavuny
2008-01-20 11:56 pm UTC (link)
Наскільки я розумію, називається ця місцевість "Реп'яхів яр", вище вулиці Фрунзе, там де Подільський узвіз.
Цей маршрут трамваю називали "Швейцарським". Я глибоко питання не вивчав. Думаю, якщо цікаво, то гугль допоможе ;)

(Reply to this) (Parent)

Re: В колекцію
[info]dmytro
2008-01-21 11:21 am UTC (link)
Фантастика! :)

(Reply to this) (Parent)


[info]bu4
2008-01-29 10:39 am UTC (link)
дякую*)

(Reply to this) (Thread)


[info]dmytro
2008-01-29 10:43 am UTC (link)
дякуємо Стефану Машкевичу та фотографам :)

(Reply to this) (Parent)


(42 comments) - (Post a new comment)

Create an Account
Forgot your login or password?
Login w/ OpenID
English • Español • Deutsch • Русский…